50 nyanser av henne

Kvinnlig sylt och tredagarsångest

Kategori: Allmänt

Inlägget om den kvinnliga sylten. Fy fan va äckligt. Hur kan jag ens uttrycka mig på det sättet. Kvinnlig sylt. Haha. Så äckligt att jag inte kan sudda ut det. Det är ju bara ett tecken på hur sjuka mina tankar kan vara. Som ett litet kikhål in i min hjärna. Fattar ni, mer vill man egentligen inte se! 
 
Men helt ärligt, det här inlägget riktar jag framförallt till alla män där ute. Alla som tycker att det är lite småkul att skämta om PMS. Som tror att vi, kvinnor använder oss av den som en ursäkt för att bete oss som sjuka psykfall någon gång i månaden. Saken är att PMS kan vara mycket djupare än så. Mycket mer allvarligt än de små tjiven eller stora bråken som det kan yttrar sig i. Känslan behöver inte enbart formas till irritation och frustration över att alla människor är totalt korkade och sjuka i huvudet. Ett täcke av obehag, sorg och existensiellförvirring (jag lånar det från Staffan) har de senaste månaderna försökt värma min kropp några dagar i månaden. Men jag blir aldrig varm. Istället ligger jag hemma och gråter. För allt. Och upprepade gånger frågar jag mig om det är värt det. Om jag verkligen vill leva såhär. Det spelar i stunden ingen roll hur levnadsglad och hur mycket min kärlek till själva livet väger över allt annat, alla andra dagar om året. Under just de där (oftast tre) dagarna lämnas till och med värmen från Joels leende i obetydelse. 
 
Inga bråk i världen skulle kunna rensa bland mina känslor. Inga skratt skulle kunna få mig på bättre humör. Inga kramar skulle kunna värma min kropp. Inte just då. 
Det som räddar mig är min medvetenhet om att det går över. Att de tre dagarna är en dålig reklam i mitt liv. En kisspaus från den film som jag är huvudroll i. Och självklart min styrka i att alltid hålla kvar. Att inte ge upp. 
 
Så, den jävla mening som min kära Lukas Moodysson format på många killars (och en del tjejers) läppar "har du mens eller?" tar inte hänsyn till det helvete som mensen faktiskt kan bidra till. Jag vet inte, men kanske värt att tänka på. 
 
Och som grädde på moset, som en dansk glass och som allt amerikanskt överflöd får vi även finnar, svullen mage, ömma bröst och illamående. Ville på något sätt bara få in det också. 
 
Puss då. 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: